Sebelum tu bagi aku intro dulu la ye.. Tetiba rajin pula nak karang ayat merapu merepek aku ni.
Kalau nak ikut sejarah kotak angin yang aku pernah buat, memang banyak la. Ada yang guna botol, ada yang guna PVC, ada yang guna filter.. Macam-macam lagi la. Puncanya satu saja. Tak nak bagi benda asing masuk kedalam karburator seperti debu tanah atau serangga yang mana boleh membuatkan macam-macam masalah akan jadi nanti. Antara yang paling perit valve bocor.. Tetapi masalah bila kita buat kotak angin DIY ni ialah bagaimana flow angin? cukup kah?, lebih kah?, ngam kah? Selain tu aku mencari macam mana nak kasi bunyi angin yang terhasil dari mulut karburator tu tak dengar atau perlahan. Aku sebenarnya memang tak suka dengan bunyi karburator ni.. Kalau boleh nak dengar bungi ekzos ja..
Susah sebenarnya nak ikut kehendak motor ni. Semua bergantung kepada spesifikasi motor tu. Kalau motor standard tak da masalah sangat. Block 57mm pun tak banyak masalah dengan kotak angin ni. Tapi ini motor yang dah di mode sekali jackrod. Semestinya perlukan angin yang banyak dan teratur supaya boleh mendapatkan kelajuan yang tinggi dan jimat minyak. Opsss.. Jimat minyak macam mengarut ja.. Mana da motor upgrade jimat minyak. Hehe. Tapi sebelum tu mai baca dulu macam mana aku buat bagi jimat minyak motor aku..
Okay aku dedahkan la spek motor aku ni sikit.
-Karburator NSR (loker je)
-Cam biru alang motor (aik!! motor jekrod pakai cam biru ja?) lantak aku la😆.. aku tak da duit
-Valve standard (ya la.. dah head standard aku pakai)
-Head intake dan ekzos korek (ada rahsia)
-Piston 57mm (Kozi)
-Jackrod 3.5mm (Faito)
-Ekzos espada RS150 (pasang silencer)
Mengikut spek diatas, kotak angin perlu direka secukup rasa supaya angin cukup, masih terdapat vakum dan bunyi dapat dikurangkan. Segala macam ukuran perlu ada. Susah juga. Banyak jugak kotak angin DIY yang terkorban. haha. Tapi tak mengapa. Teruskan usaha..
Jadi aku pun fikir bahan apa yang aku perlukan untuk menghasilkan kotak angin yang macam aku nak ni... Bahan mestilah boleh kurangkan bunyi, kuat, tak mudah kemek bila vakum terhasil dan flow angin cantik..
Aku pun terpikir untuk beli plate perspek... Aku cari plate ni di kedai yang buat nombor plate dan papan iklan.. So dapat la papan perspek tebal 2mm ni bermodalkan RM18 1.5ft X 1.5ft. Kemudian bahan untuk lekatkan perspek ni... Aku pun pergi cari gam tutan. Tapi yang jumpa gam epoxy adhesive glue di kedai RM2.. Boleh la. kuat jugak.
Sebelum mula buat tu, kita kena lakar bentuk. Macam mana kedudukan nanti dan mesti kena muat di body motor.
Lakaran kotak angin |
Perspek 1.5ft X 1.5ft |
gam tutan versi rm2 |
Mesin grinder. (mata piring tu aku buat sendiri ja guna tin susu) |
selepas dipotong |
Dah siap cantum. |
Korang mesti perasan ada 2 lubang tu kan? okay lubang tu untuk angin masuk la.. Apa hal kotak angin tak da lubang angin.. Apedaaa.. Angin akan masuk mengikut hos warna biru tu, kemudian akan disimpan dalam kotak angin, dan akhir sekali akan keluar melalui hos hitam tu untuk ke karburator.
Nak buat lubang tu guna apa? pandai2 la korang tebuk guna mesin ka, pemanas solder ka.. asalkan buat ngam2.
sebelah depan |
boleh tengok gambar dibawah ni.
Amacam? korang fahamkan jelah gambar tu.. Aku tak mau terang dah.. Gambar dengan ayat dalam tu aku buat sendiri guna adobe... Bukan cilok kat google.
Pandangan dari mulut karburator |
Haa mesti pelik apasal aku guna hos tu? Hahaha..😆 sebabnya aku takda hos yang besar. jadi hos brek disk ni pon jadi la.. Hos ni kecik membuatkan belum maksimum fungsinya. pakai sementara. Kalau nak lagi padu, Korang cari hos dibawah ni.
L hose |
Lagi luas lubang udara untuk ditembak.. Nanti aku beli la. Sekarang ni aku cari dekat kedai rumah aku tak jumpa lagi.. Nak kena cari jauh sikit..
Okay sesi memasang pon selesai.. Jadi la rupa macam dibawah ni... Korang tengok la sendiri.
Macam mana? Boleh la noohhh... Kira aci la. Aku bukan nak buat untuk kejar kelajuan sangat pon. Enjin tengah aku pon dah crack dekat dalam tu.. Aku buat pergi kerja ja. hahaha..😄
Last sekali untuk melengkapkan aku punya kotak angin ni, aku pasang benda ni..
simota |
Okay habis setakat tu idea mengarut aku kali ni. hihihi.. Tak sangka korang baca sampai habis jugak ye... hehe.😁😁
Haaaa.. Untuk pengetahuan korang, aku dah test ride dah guna kotak angin ni.. Aku pergi naik Gunung Jerai dengan geng2 SYM VF3i. Alhamdulillah berkat turbo bohong ni, aku selamat sampai atas dan selamat turun bawah tanpa kena tinggal..
Dah habis tengok gambar?
Jarak aku hari tu dalam 154KM. Minyak motor aku RM6 naik dan turun gunung. Jumlah 1L = 51.33 KM.. Boleh la untuk moto modi 150cc mcm aku ni nak rasa jimat minyak.. lagi jimat dari GT128 standard.. Ni kategori karburator ok. jangan nak banding dengan injection pulak. aku capuk kang...
Terima kasih sebab baca blog aku ni.. Aku karang suka-suka ja.. Bukan dapat duit pun.. Korang nk marah apasal.. haha.. Gurau2..
Bye.... aku chow dulu. assalamualaikum...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan